Raske on ette kujutada tervet elu dieedil. Kui toitumise jälgimise ja regulaarse trenniga on ühel hetkel soovitud kaal ja vorm kätte saadud, tekib küsimus, kuidas seda hoida. Paraku puudub paljudel see vahepealne kogemus, kuna elustiilimuutus oli dieedile asudes liiga järsk. Milliste harjumuste juurde tagasi minna, kui dieedieelne elu polnud sugugi tervislik?

Selge on see, et ainult kapsalehtede ja kodujuustu peale sa jääda ei saa. Samas takeaway pizza 24/7 pole ka enam variant. Peaksid hakkama oma keha tasapisi suuremate toidukogustega harjutama ning jälgima, et kaal liiga kiiresti ei tõuseks. Kuni 2-3 lisakilo on pärast dieedi lõppu üsna normaalne nähtus – need on õnnekilod, mis tekivad vahel endale taas lemmikuid lubades ja elu nautides. Miski pole keelatud, ent kõike sa ju tagasi süüa ka ei taha?

Ole targem

Ära lange uuesti sellesse ringi, mis lubab süsivesikuid või rasvu vältides vormi hoida. Vastupidi, peaksid hakkama oma keha suuremate süsivesikukogustega harjutama, kuna enamik dieete seisneb nende vähendamises. Kusjuures, see võib sinu vormi veelgi parandada! Eeldusel, et jätkad trennidega, mõjuvad süsivesikud su kehale lausa imeliselt – oled energilisem ja dieedi ajal kokku kuivanud keha toob lõpuks kurvid nähtavale soovitud kohtadest, kuna süsivesikud annavad treenitud lihastele pringi ja kauni vormi. Enne ei usu, kui järgi proovid 🙂

Kombineeri toitaineid

Tee endale selgeks, mis on valk, rasv ja süsivesik. See pole raske. Jälgi, et kõik sinu toidukorrad sisaldaksid midagi igast toitainegrupist, kuid püüa vältida “superkombot” palju süsivesikuid + palju rasvu korraga. See muudab su loiuks ja jõuetuks, ent pole siiski välistatud juhul, kui tead, et pead pikemat aega kõhtu täis hoidma. Vali siiski puhtad allikad.

Mina söön suuremad rasvakogused (kõlab jubedamalt, kui välja näeb) põhitoidukordade ajal ehk hommikul, lõunal ja õhtul. Vahepalad enne ja pärast trenni võiksid jääda valkude ja süsivesikute põhiseks.

Hommikupuder

Mis on puhtad allikad?

Need on sinu uue elustiili ja vormi säilitamise A ja O. Väga raske on mööda panna, kui toit on võimalikult vähe töödeldud nii toorainena kui valmistamise käigus. Kuigi mulle kategoorilised soovitused ei meeldi, siis mitte midagi ei juhtu, kui sa valmistoidu ja lisatud suhkru oma menüüst TÄIELIKULT välja jätad. Õigemini juhtub küll – oota, vaata ja sa ei pettu 😉

Koguseliselt saad palju rohkem süüa, kui valid koostisosadeks erinevate toitainete allikad võimalikult puhtal kujul. See tähendab, et üks toiduaine koosneb peamiselt ühest põhilisest toitainest. Sellisel juhul saad lõpp-produktiks kõigi toitainetega toidu, mis on koguseliselt toekas, aga komponendid ei duubelda üksteist.

Terve rida toite on mul toitaineteks lahti võetud postituses Kuidas alustada?

Energiatiheda ehk toitaineid duubeldavate toitude eesrinnas on tugevasti töödeldud valmistoidud ja paljud maiustused, kus on kogu komplekt väikeses ampsus koos, enamasti rõhuga süsivesikutel ja (odaval) rasval.

Maiusta targalt

Tänapäeval peab olema ikka erakordselt piiratud nägemisulatusega, et tervislikke alternatiive poelettidel mitte näha. Minu põhiline soovitus on proovida magusaisu korral kõigepealt rahuldada seda omaloominguga. Fitnessiga tegelejatel tasub vaid kapiuksed avada ja fantaasial lennata lasta, uustulnukatel soovitan lette lähemalt uurida ja hädaolukorraks koju esmaabi varuda 🙂

Kui oma töö tulemusi tõesti hindad, ei õigusta enam miski pidevalt terve kommipaki nahkapistmist. Tõenäoliselt reageerib su keha sellele erakordselt kehva enesetundega, kui oled teda juba mõnda aega uutele radadele suunanud. Seega võimalusel ära tee endale seda ja katseta uusi asju.

Leia uued lemmikud

Kõik proteiinikohupiimad (mulle üldse ei meeldi see sõna, esiteks eesti keeles räägime valgust ja teiseks kohupiim ei saa mitte olla valgurikas), -pudingud, -jogurtid, -batoonid, -kreemid väärivad katsetamist. Samuti karastusjookide alternatiivid. Nende põhiline eelis on see, et neis on väiksem suhkru- ja/või rasvasisaldus kui paljudes nn originaaltoodetes. Jällegi energiatihedus – saad lisandeid ise valida või need ära jätta.

Ei, batoonid ei vii sind otsejoones figuuri avenüüle, kohupiima söömine ka mitte, kuid see on pikas perspektiivis palju parem lahendus, kui tõesti tahad midagi teistsugust. Erinevad šokolaadikreemid või -krõbinad pole samuti imetooted, kuid kui juba maiustada, siis pigem väiksema karuteenega. Kui ei aita, kujuta ette väikest karu ja suurt karu ja mõtle, kummaga tahaksid kohtuda. Olukorras, kus sa oled otsustanud nagunii karuga kohtuda.

Šokolaadikrõbinad kohupiimaga


Mandlivõi ja vähendatud suhkruga nugatikreem

Mis sinu jaoks töötab?

Selle saad välja uurida katse-eksituse meetodil vaid sina ise. Usu, õpid iseennast selle käigus väga palju paremini tundma ja avastad just sinu jaoks toimivad staple food’id ja quick fix’id. Esimesel puhul põhitoidud, mis sinu menüüs tihemini figureerima sobivad ja teisel juhul hädaolukordade lahendajad. Nende leidmine on juba väga hea baas tervisliku vormi säilitamiseks. Proovi need antud soovituste põhjal ise avastada, mitte ära lase kellelgi ette kirjutada.

Tihti uuritakse, milline toitainete (makrode) vahekord on parim. Isegi kui inimestel on samad eesmärgid, taandub tegelikult kõik isiklikule eelistusele. Jah, teatud piirid on, millest allapoole(!) ei tohiks minna, kuid ülima täpsusega pole vaja makrosid jälgida, kui sinu eesmärk pole võistelda. Maailm on tegelikult täis vormisolevaid mitte-kalorilugejaid. Nende ühine nimetaja on see, et nad on enda tundmaõppimiseks ja keha kuulamiseks aega võtnud.

Foto: Joosep Martinson

LOE VEEL

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *