Kasvuhormoon, minu suurim sõber

Kasvuhormooni tase minu veres on keskmisest palju kõrgem. Vähe sellest, kasvuhormooni on minu veres iga analüüsi järel järjest rohkem. Miks? Selle tootmist stimuleerib jõutreening ning verre paiskub seda korraliku une ajal, kõige rohkem esimestel tundidel pärast uinumist.

Foto: Meisi Volt

Mu esimene treener kogus oma treenitavate kohta vereanalüüside infot. Ligi 400st inimesest ca 10 olid erakordselt kõrge loomuliku kasvuhormooni tootmisega – ja kõik naised, muide. Tema praktika põhjal toimus neil ka kõige kiirem lihasmassi areng. Olgugi, et teadusliku katse mõõtu see valim ei anna, võis ju rõõmu tunda ikka!

Mis on kasvuhormooni funktsioon?

Inimese kasvuhormoon (HGH) stimuleerib, nagu nimigi ütleb, kasvu – rakkude paljunemist ja taastumist. Lastel väljendub see kõigi organite kasvus ja pikkuse lisandumises, täiskasvanueas kasvuhormooni osakaal väheneb ning väljendub peamiselt lihasmassi hoidmisel ja kasvatamisel, aga ka mujal.

Kasvuhormoon reguleerib paljusid keha funktsioone nagu stabiilne suhkrusisaldus veres, kaltsiumi ja valkude ainevahetus, samuti rasvade lagundamine vabadeks rasvhapeteks, millest keha saaks energiat toota. Ja rasv -> energia on see, mida sa tahad, mitte energia -> rasv.

Seda superhormooni toodab ajuripats peamiselt vaid une ajal, nö mitme purske või lainena, mitte stabiilselt. Seega kõik, mis häirib und, segab ka kasvuhormooni naturaalset tootmist.

Paljud uuringud on leidnud ka seose kasvuhormooni taseme ja emotsionaalse heaolu vahel. Näiteks kasvuhormooni puudulikkusega inimesed põevad sagedamini depressiooni.

Doping?

Kui ma oleks praegu võistlev sportlane, kantaks minu analüüside tulemused päevast 1 sportlase bioloogilisse passi ning kulmud kerkiksid vaid väga suurte kõikumiste peale. Niisiis pole loomulik kõrge tase midagi kriminaalset. Minu veres oli eelmise aasta juunis kasvuhormooni 16,7 mIU/l, juulis 26,4 mIU/l ja oktoobris 33,3 mIU/l. Täiesti normaalne (keskmine) tase on enamikul inimestel ühekohaline number, kusjuures meestel vähem kui naistel.

Kasvuhormoon sai “kuulsaks” aastatetaguse Veerpalu keissiga, ometi pole selle efektiivsus dopinguainena siiani tõestatud. On vaid oletatav, et kui tal nii palju toredaid omadusi on, peaks seda juurde võttes neid veel rohkem olema. Selle tarvitamist on tuvastada väga raske, kuna kaob organismist juba ühe ööpäevaga.

Kunstlikult on seda hormooni ülikeeruline sünteesida ja ilma ettekirjutuseta on see loomulikult ebaseaduslik. Üks väheseid põhjendatud juhtumeid selle võtmiseks on lihasmassi säilitamine AIDSi põdejatel.

Mõõtmine ja tajutav efekt

Kasvuhormooni taseme mõõtmine on keeruline, sest nagu öeldud, toodab keha seda intervallidena. Kunagi Kristjan Portiga konsulteerides arvas tema, et nendest numbritest ei maksa esimese hooga liialt erutuda, sest tulemusi mõjutab vahetu unekvaliteet ja see, kas eelmisel päeval on tehtud raske või mõõdukas trenn.

Foto: Jaanus Lensment / Postimees

Minu tulemused on mõõdetud kõik samal hommikusel kellaajal ning treeningu mõistes samades tingimustes. Ja suurenenud tase oli pigem ootuspärane. Synlabi laborites määratakse adekvaatse vastuse saamiseks seda hormooni sageli kas glükoosi taluvuse prooviga või füüsilise koormuse testiga üheaegselt.

Kuigi suurepärase taastumisvõime üle võin ma suurt rõõmu tunda – ja see on tõesti tajutav – siis lavavormis lihaseid ma üleöö ikkagi ei saa. Sest ma olen naine 🙂 Ja täpselt sama olulist rolli kui kasvuhormoon, mängivad lihaskonna arengul ka mees- ja naissuguhormoonid.

Testosterooni tase tõusis minu veres alates juunist 0,4 nmol/l, juulis 0,7 nmol/l ja oktoobris oli tulemus 1,2 nmol/l. Seda mõjutab samuti treening. Naistel jääbki see tavaliselt pidama vahemikku 0,5-2,6 nmol/l, samas kui meeste referentsväärtused ulatuvad alates 8,4 nmol/l kuni 28,7 nmol/l välja. Kõige suuremat testosteroonitaset suudavad mehed näidata 18. eluaasta juures, kus ülemine lagi võib olla koguni 38,5 nmol/l. Seega kümneid kordi kõrgem kui naistel.

Ehk siis kui meestel on kasvuhormooni keskmiselt 2-3x vähem kui naistel, on neil testosterooni hulk ikkagi 10-40x kõrgem. See on naiste seisukohast umbes nagu üks samm edasi ja kaks tagasi 😀 Nii et lihaste kasvatamises “võidavad” ikkagi (loomulikult) mehed 😉 Veel üks põhjus jõusaali mitte karta!

Foto: Joosep Martinson Photography

SAMAL TEEMAL

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *